Hopp til innholdet
Nå kan du bestille online hos Fruktringen - Gratis frakt over kr 2000 - Vi selger kun til næringsdrivende
Nå kan du bestille online hos Fruktringen
Om Fruktringen: En historie om vekst, bærekraft og kvalitet

Om Fruktringen: En historie om vekst, bærekraft og kvalitet

Fruktringen startet reisen i frukt- og grøntbransjen i 1886, og har gjennom fire generasjoner levert kortreiste kvalitetsvarer til butikker og bedrifter.

Den spede begynnelse

Bedriften ble etablert av Albert Nilsson i 1886, derav det opprinnelige navnet A. Nilsson AS. Som ung mann hadde Albert innvandret til Norge fra Arvika i Sverige, uten erfaring fra verken grønnsaksbransjen eller grossisthandel som sådan. 

De første årene holdt bedriften til i Youngs gate i Oslo, nær torget der mye av handelen foregikk den gang, og oppstarten var salg av poteter og enkelte grønnsaker. Firmaet ekspanderer, og en ny medarbeider, Axel Patricksson, blir ansatt på 20-tallet. Også han kommer fra Sverige, riktignok som bygningsarbeider, men han finner snart ut at poteter og grønnsaker interesserer han. 

Albert og Axel samarbeider godt, og etter hvert som Albert blir eldre, får Axel kjøpe en del av firmaet. Firmanavnet får «& Co» i tillegg, og det juridiske navnet til dagens Fruktringen, A. Nilsson & Co AS, er etablert.

Axel tar over styringen, og andre generasjon Patricksson kommer inn i bildet

Etter noen år går Albert bort, og Axel overtar hele firmaet. Bedriften vokser jevnt, og snart flytter de til større lokaler i Bernt Ankers gate, mellom Youngstorget og Grønlands Torg. Under 2. verdenskrig blir hele skipslaster med poteter importert fra Danmark for å dekke landets behov for mat. Axel tar del i denne handelen, og bedriften overlever dermed de urolige krigsårene.

På 50-tallet fikk Axel god hjelp av sine to sønner, Rune og Tore, som også viser interesse for bedriftens fremtid. A. Nilsson & Co AS var stadig i ekspansjon, og ettersom årene gikk, ble det både trangt og tungvint med lager i sentrum. Torghandelen flyttet fra Grønland til Økern etter et vedtak i 1958, da kommunen hadde behov for arealet til utbygging av T-banen i Oslo. 

Flere aktører i bransjen gikk sammen for å finne en felles løsning for hvordan frukt- og grønthandelen kunne komme best mulig ut av denne flyttingen. Sammen med KEFAS (kjøpmennenes engrosforretning AS), ble det reist et stort bygg på nesten 20 000 kvm i umiddelbar nærhet til torget på Økern. Hit til Økern Torgbygg flyttet firmaet i 1966.  Axel rakk akkurat å fullføre dette prosjektet og etablere firmaet i nye lokaler før han døde i 1967.

Bedriften vokser videre

Tore og Rune utviklet selskapet videre på 70-tallet til et solid og trygt firma, og Tores sønner, Tom og Morten, kom inn i selskapet i 1977 og 1983. Driften ble gradvis overført til neste generasjon, og som en tilpasning etter krav fra en kundegruppering, ble Johan Kokkim & sønn fusjonert inn i selskapet tidlig på 90-tallet. Da kom brødrene Rune og Erik Kokkim med i driften. Samtidig ble Rune Patricksson sin andel overtatt av Tom og Morten. Samme år ble Fruktringen etablert som et kjedesamarbeid mellom åtte fruktgrossister, og Fruktringen Oslo ble valgt som profilerings- og markedsføringsnavn.

Etter nesten 60 år på Økern blir det nok en gang tid for å flytte på seg. Denne gang setter noen deleiere av Interfrukt SA seg sammen og legger planer for et nytt, moderne anlegg på Langhus. Etter en periode med prosjektering og bygging, kan firmaet flytte inn i moderne, optimale lokaler i juni 2014.

Med et topp moderne, miljøvennlig anlegg lever firmaet i beste velgående etter 130 år i drift, og er godt rustet for å møte de utfordringer og krav som fremtiden vil bringe.

Fruktringen i dag, med fokus på bærekraft

Fruktringen i dag, med fokus på bærekraft

Fokuset har hele tiden vært å vokse riktig og skaffe riktig kompetanse, og det er viktig for oss å bevare kvaliteten på leveransen til sine eksisterende kunder samtidig som vi ser på muligheter for videre ekspansjon. I dag har vi cirka 100 kunder, inkludert alle COOP-butikkene, som handler hos oss med varierende hyppighet.

Klima er også viktig for oss. Våren 2022 dekket vi hele taket og store deler av fasaden i solceller. Vi bruker mye strøm og energi på kjøling, og samtidig som strømregningen blir billigere syns vi det er fint å bidra til et renere miljø. Synergien mellom byggets formål og solcellenes nytte er også en fin ting.

Vårt moderne bygg er spesialdesignet for å effektivt drive med frukt og grønnsaker. Vi legger stor vekt på kildesortering og har investert betydelige midler i et resirkuleringsrom for å minimere svinn.

Et annet viktig element i bedriften vår er prioriteringen av norske produkter. Dette handler om å sikre best mulig kvalitet, pris og fleksibilitet. Vi legger vekt på korte avstander og miljøvennlige valg, og derfor handler vi primært innenfor en times avstand fra produksjonen. Vi følger norsk sesong og ønsker å støtte lokale produsenter. 

Siden 1896 har virksomheten vært i familien, og drives nå av den fjerde generasjonen. Dette skaper en unik arbeidskultur hvor de ansatte trives. Vi har lav turnover og et ekstremt lavt sykefravær. 

Med vår rike historie, vekstorienterte tilnærming og sterke bærekraftsprofil, har Fruktringen en viktig rolle i å levere kvalitetsprodukter til norske forbrukere samtidig som vi tar vare på miljøet.

Search

Use this section to help customers find the products they're looking for.